GEOPOLYMEERILATTIA AUTOTALLISSA

Geopolymeeribetonia valettiin autohuoneeseen Lohjan Asuntomessujen kiertotalouskohteessa uudella reseptillä.

Yksi innovaatioista on kehitetteillä oleva geopolymeeribetoni, jolla on suuri potentiaali tulevaisuuden rakennusmateriaalina.

Erilaiset geopolymeerit ja vaihtoehtoisia sideaineita hyödyntävät betonit tekevät voimakasta paluuta rakennusmateriaaliksi. Kiinnostusta selittää niiden huomattavasti alhaisemmat hiilidioksidipäästöt (CO2) verrattuna perinteiseen Portland-sementtiin.

 
geopolymeeri.png

Pyörteen autohuoneen lattiassa on 4 m3 geopolymeeriä.

Lohjan Asuntomessuille 2021 valmistuvan Pyörre-talon työmaalla todistettiin maanantaina 28.9. suurinta geopolymeerivalua Suomessa 30 vuoteen, kun autotallin lattiaan pumpattiin noin neljä kuutiota geopolymeeribetonia.

Lattiamassan pääasiallisena sideaineena käytettiin masuunikuonaa ja täyteaineina kierrätettyä, pestyä, termisesti ja mekaanisesti käsiteltyä valimohiekkaa sekä kuivattua luonnonhiekkaa. Alkaliaktivaattorina toimi lipeäpohjainen liuos. Sideaine voidaan korvata myös monella muulla teollisuuden sivuvirralla, kuten rakennus- ja purkujätteen mukana syntyvällä kivi-ja lasivillajätteellä tai erilaisilla lentotuhkilla.

Kokeellisen betonipilotin taustalla on Oulun yliopiston Kuitu- ja partikkelitekniikan tutkimusyksikössä tehty pitkäaikainen tutkimustyö.