Vähähiilinen kiertotalouden mallitalo Pyörre mullistaa suomalaista asuntorakentamista. Yksi innovaatioista on kehitteillä oleva geopolymeeribetoni, jolla on suuri potentiaali tulevaisuuden rakennusmateriaalina.

Erilaiset geopolymeerit ja vaihtoehtoisia sideaineita hyödyntävät betonit tekevät voimakasta paluuta rakennusmateriaaliksi. Kiinnostusta selittää niiden huomattavasti alhaisemmat hiilidioksidipäästöt (CO2) verrattuna perinteiseen Portland-sementtiin. Kestävää supermateriaalia tutkittiin Suomessa 1980-luvulla, mutta se ei saavuttanut laajaa käyttöä. Nyt kuitenkin tapahtuu: Lohjan Asuntomessuille 2021 valmistuvan Pyörre-talon työmaalla todistettiin maanantaina 28.9.2020 suurinta geopolymeerivalua Suomessa 30 vuoteen, kun autotallin lattiaan pumpattiin noin neljä kuutiota geopolymeeribetonia.

Lattiamassan pääasiallisena sideaineena käytettiin masuunikuonaa ja täyteaineina kierrätettyä, pestyä, termisesti ja mekaanisesti käsiteltyä valimohiekkaa sekä kuivattua luonnonhiekkaa. Alkaliaktivaattorina toimi lipeäpohjainen liuos. Sideaine voidaan korvata myös monella muulla teollisuuden sivuvirralla, kuten rakennus- ja purkujätteen mukana syntyvällä kivi-ja lasivillajätteellä tai erilaisilla lentotuhkilla.

121010545_2764854197125155_1700943798646072854_n.jpg

”On hienoa nähdä, että yliopistossa tehty tutkimus konkretisoituu”

— tutkijatohtori Juho Yliniemi

Kokeellisen betonipilotin taustalla on Oulun yliopiston Kuitu- ja partikkelitekniikan tutkimusyksikössä tehty pitkäaikainen tutkimustyö. Professori Mirja Illikaisen johtama ryhmä selvittää parhaillaan, miten erilaisia teollisuuden sivuvirtoja voidaan hyödyntää geopolymeerien raaka-aineina. Oulun yliopisto toimii myös tieteellisenä koordinaattorina Saint-Gobain Finlandin koordinoimassa, EU:n Horizon2020-rahoitteisessa WOOL2LOOP-hankkeessa, jossa tutkitaan mineraalivillajätteen (kivi- ja lasivillan) uusiokäyttöä geopolymeerin raaka-aineena 15 yrityksen ja tutkimuslaitoksen voimin.

Lohjan Pyörteen geopolymeeripilotti syntyi talon tulevien asukkaiden, näytteilleasettaja Aulis Lundell Oy:n, pääsuunnittelija Matti Kuittisen, Keko Geopolymeerit Oy, Saint-Gobain Finland Oy, Finnrecycling Oy sekä Kuljetus Sundell Oy:n yhteistyönä. Ennakkoluulotonta ja poikkitieteellistä tiimiä tutkimuksesta käytäntöön luotsasi projektityöntekijä Tuomas Kohvakka Saint-Gobainilta.

Pysy kuulolla ja seuraa aihetta:

#pyorretalo #aulislundelloy #kiertotalous #kestäväkehitys #ekobetoni #tutkimus #vähähiilisyys #hiilineutraalius #hyvinvointi #kuljetussundell #finnrecycling

@unioulu @FPERUnit @saint-gobain_fi @saint-gobain @wool2loop @streams_in

120997945_5421746387844613_2758431801746196474_n.jpg
121001563_376546563375557_1229495009457240163_n.jpg